5 goede manieren die klanten waarderen

15/11/2018 Bob van Dongen

Tenenkrommend: de assistent die niet opkijkt van het scherm. Om gek van te worden! Dat doe jij dat sowieso stukken beter. Maak een verpletterende eerste indruk op je klanten door ze gemanierd te behandelen!

1. Onderschat beleefdheid niet
 
Begroet je klanten altijd vriendelijk met een "Hallo,welkom!". Zo toon je belangstelling in de klant en laat je hem of haar zich welkom voelen. Daarnaast is een glimlach geschikt in allerlei omstandigheden. Laat weten dat je beschikbaar bent voor eventuele vragen. Laat de klant niet met een waardeloos gevoel vertrekken, bedank voor de belangstelling. Wedden dat jouw vriendelijkheid wordt onthouden?

2. Laat de vuile was thuis

Ben je gezegend met gezellige collega’s? Dan is het een goed idee om alle ins en outs over je laatste Tindermatch achter de schermen te bespreken. Je komt snel in de verleiding om de klant te vergeten terwijl je je hart uitstort. Ook privédiscussies (ja, ook werkgerelateerde zaken) horen niet thuis binnen gehoorafstand van de klant.

3. Don't take it personal

Verwacht niet dat je bij goed gedrag hetzelfde terug krijgt. Als je aardig doet tegen een klant, heb je alsnog de kans dat een klant onaardig terug doet. Waarschijnlijk is die persoon dan simpelweg met het verkeerde been uit bed gestapt. Observeer in zo’n geval het gedrag van de klant en blijf beschaafd. Zet je eroverheen en uit frustratie niet op de volgende klant.

4. Kleed je netjes
 
Gevalletje modeflater aan? De klant hoeft niet geconfronteerd te worden met jouw (hoe fashionable ook) experimenten. Zorg voor professionele kleding die je welgemanierdheid weerspiegelt. Kapsalon gegeten of een koffievlek op je broek? Over je schouder geniest? Nobody’s perfect, maar het is wel zij fijn voor de klant als jij fris en schoon voor de dag komt!

5. Absurde vragen zijn voor jou normaal
 
Opgetrokken wenkbrauwen komen niet in jouw woordenboek voor. Geen verzoek is vreemd genoeg om jou van je stuk te brengen. Hoe onlogisch de vraag ook is, neem de klant altijd serieus en omzeil daarmee ongemakkelijkheid. Luister, vraag door en laat je hoffelijkheid spreken. Kom je welgemeend, betrouwbaar en behulpzaam over? Die klant komt zeker terug!
 



Previous

Het geheim achter een examen zonder stress

Next

Heb jij het in je om 100 te worden?

Most read


De 3 belangrijkste verschillen tussen NHOC en MBO

10/01/2019

5 goede manieren die klanten waarderen

15/11/2018

Beginnen met een thuisstudie? Stel jezelf deze vijf slimme vragen!

02/11/2018

Related courses


Administratief Medewerker

Tijdens de opleiding Administratie krijg je les van een pro uit het vak!

Medisch Secretariaat

Maak nu echt werk van die carrièreswitch en volg de opleiding Medisch Secretaresse.

Accountmanager

Behaal jouw beroepsdiploma! NHBO en ISO Gecertificeerd. Word accountmanager in 6 maanden

Administratief Medewerker

Ga voor een gevarieerd takenpakket met daarbij veelbelovende doorgroeimogelijkheden.

Administratie Basis

Is het tijd om je passie volgen? Start met de cursus Administratie Basis.

Tags


AdminstratieOnthaalSalesVerkoperKlantcontactKlantenservice

Share