5 goede manieren die klanten waarderen
15/11/2018 Bob van Dongen
Tenenkrommend: de assistent die niet opkijkt van het scherm. Om gek van te worden! Dat doe jij dat sowieso stukken beter. Maak een verpletterende eerste indruk op je klanten door ze gemanierd te behandelen!
1. Onderschat beleefdheid niet
Begroet je klanten altijd vriendelijk met een "Hallo,welkom!". Zo toon je belangstelling in de klant en laat je hem of haar zich welkom voelen. Daarnaast is een glimlach geschikt in allerlei omstandigheden. Laat weten dat je beschikbaar bent voor eventuele vragen. Laat de klant niet met een waardeloos gevoel vertrekken, bedank voor de belangstelling. Wedden dat jouw vriendelijkheid wordt onthouden?
2. Laat de vuile was thuis
Ben je gezegend met gezellige collega’s? Dan is het een goed idee om alle ins en outs over je laatste Tindermatch achter de schermen te bespreken. Je komt snel in de verleiding om de klant te vergeten terwijl je je hart uitstort. Ook privédiscussies (ja, ook werkgerelateerde zaken) horen niet thuis binnen gehoorafstand van de klant.
3. Don't take it personal
Verwacht niet dat je bij goed gedrag hetzelfde terug krijgt. Als je aardig doet tegen een klant, heb je alsnog de kans dat een klant onaardig terug doet. Waarschijnlijk is die persoon dan simpelweg met het verkeerde been uit bed gestapt. Observeer in zo’n geval het gedrag van de klant en blijf beschaafd. Zet je eroverheen en uit frustratie niet op de volgende klant.
4. Kleed je netjes
Gevalletje modeflater aan? De klant hoeft niet geconfronteerd te worden met jouw (hoe fashionable ook) experimenten. Zorg voor professionele kleding die je welgemanierdheid weerspiegelt. Kapsalon gegeten of een koffievlek op je broek? Over je schouder geniest? Nobody’s perfect, maar het is wel zij fijn voor de klant als jij fris en schoon voor de dag komt!
5. Absurde vragen zijn voor jou normaal
Opgetrokken wenkbrauwen komen niet in jouw woordenboek voor. Geen verzoek is vreemd genoeg om jou van je stuk te brengen. Hoe onlogisch de vraag ook is, neem de klant altijd serieus en omzeil daarmee ongemakkelijkheid. Luister, vraag door en laat je hoffelijkheid spreken. Kom je welgemeend, betrouwbaar en behulpzaam over? Die klant komt zeker terug!
Previous
Het geheim achter een examen zonder stress
Next
Heb jij het in je om 100 te worden?
Share