Grafische vormgeving: wat wil jij leren?

21/02/2019 Bob van Dongen

Onze opleidingen omtrent grafische vormgeving zijn in trek: het afgelopen jaar is het aantal inschrijvingen met maar liefst 50 procent gegroeid! En we verwachten dat deze groei ook de komende jaren doorzet. Logisch, want steeds meer bedrijven richten zich op digitale vormgeving. Hierdoor wordt steeds vaker van werknemers gevraagd om vormgevingscapaciteiten in huis te hebben. Marian Hamilton, onze docent Grafische Vormgeving, heeft de branche van dichtbij zien ontwikkelen. Ze begeleidt haar studenten nu bij het aanleren van de juiste vaardigheden.

Marian was van jongs af aan al bezig met creëren. “Vroeger al, op de basisschool, had ik veel plezier in tekenen. Dit bleef ik houden, en ben na mijn middelbare school Grafisch Vormgeving gaan studeren aan het Sint Lucas. Deze studie richtte zich vooral op decoreren en etaleren, 2D- en 3D vormgeving. Al snel ging ik meer commercieel aan de slag. Tijdens mijn studiejaren begon ik al als zelfstandige voor kleine opdrachtgevers en na mijn afstuderen ging ik aan de slag bij een reclamebureau.”

Van typmachine naar toetsenbord

Rond eind jaren tachtig verplaatste de grafische vormgeving zich van papier en typmachine naar computerbeeldscherm en toetsenbord. “Ik ben toen ook begonnen met mijn eerste cursus Adobe Illustrator ‘88. De verschuiving naar digitaal was enorm, maar bood ook veel mogelijkheden. We konden als grafisch vormgevers opeens veel sneller onze ontwerpen aanpassen, wanneer ze bijvoorbeeld niet de juiste breedte hadden. De digitale vormgevingsmogelijkheden maakten grafisch vormgeving steeds toegankelijker voor mensen. Vandaag de dag zie je dat behoorlijk veel mensen op eigen houtje aan de slag gaan met een vormgevingsprogramma.”. Maar dat betekent nog niet dat iedereen dat zomaar met succes doet, vertelt Marian. Het creatieve aspect bij grafisch vormgeving is namelijk net zo belangrijk als de technische vaardigheden. “Als je het tekenprogramma Adobe Illustrator beheerst, heb je niet automatisch tekenskills. Het is belangrijk dat je wel gevoel hebt voor het vak. Creativiteit en esthetisch denkvermogen zijn hiervoor belangrijke begrippen.”

Studenten en hun specifieke doel

Het is natuurlijk lastig om in een paar weken tijd alle grafische vormgevingstechnieken uit je hoofd te kennen. Grafische vormgeving is namelijk een erg breed vak. De meeste studenten richten zich dan ook op een bepaald aspect of een aantal aspecten. Meestal zijn dit onderdelen die specifiek voor hen belangrijk zijn om te beheersen en die ze toepassen in hun werk. “Studenten die zelfstandig ondernemer zijn, willen bijvoorbeeld leren hoe ze een origineel bedrijfslogo maken. De ander werkt weer voor een webshop, en wilt beter leren photoshoppen om producten op zijn of haar website beter tot hun recht te laten komen. Zo bekijk ik per student wat hun doel is en denk ik mee. Hier pas ik mijn lessen enigszins op aan. Natuurlijk zijn bepaalde opdrachten wel weer universeel.”

‘Help! Wat gebeurt er allemaal?’

Sommige cursisten hebben al wat ervaring wanneer de cursus start. Ze hebben bijvoorbeeld al een keer gewerkt met Adobe Illustrator of Photoshop. Anderen hebben helemaal geen ervaring. “Het beginnersniveau verschilt behoorlijk. Ik vind het een leuke uitdaging om elke student zo goed mogelijk te helpen. Het maatwerk is iets wat ik erg leuk vind. De één heeft in het begin zoiets van ‘Help! Wat gebeurt er allemaal?’ Het is dan mooi om te zien dat diezelfde persoon na een aantal weken een stuk verder is gekomen en al heel wat vaardigheden beheerst. De andere student weet tijdens de start al wat hij of zij uit de cursus wilt halen, en die stuur ik dan waar nodig bij.”

Wil jij nu ook kennismaken met de mogelijkheden van grafische vormgeving? Of weet je al specifiek wat je wil, bijvoorbeeld omdat je voor je werk bepaalde vaardigheden moet hebben? Bekijk dan ons al onze opleidingen omtrent grafische vormgeving, schrijf je in en ga aan de slag met jouw creativiteit!

previousLabel

Serveer heerlijke shakshuka voor je vegetarische vrienden

nextLabel

5 Tips om zelf mooie communie- of lentefeestfoto’s te maken

mostRead

De 3 belangrijkste verschillen tussen NHOC en MBO

10/01/2019

5 goede manieren die klanten waarderen

15/11/2018

Beginnen met een thuisstudie? Stel jezelf deze vijf slimme vragen!

02/11/2018

relatedCourses

Creatief Grafisch Ontwerpen

Studeren is leuk, en daarnaast is het ook direct werken aan je toekomst.

Illustrator

Leerzame en praktijkgerichte lessen van onze professionele, bevlogen docent?

InDesign

Eindelijk iets doen wat je echt leuk vindt? Kies nu voor jezelf.

SketchUp

Wil jij klanten kunnen overtuigen met realistische en aantrekkelijke 3D-modellen?

Webdesign

Wil jij leren werken met HTML en CSS? Les krijgen van een ervaren webdesigner?

studyCategories

Fotografie & Media

Computervaardigheden

Grafische Vormgeving