Bloginception: een blog over bloggen

13/06/2019 Вероника Петрова

Een blog is de perfecte manier om lezers kennis te laten maken met je bedrijf en je product. Het creëren van goede en boeiende online content is alleen niet altijd even makkelijk. Onderstaande regels helpen je alvast op weg bij het schrijven van goede blogposts.
 
Waar moet je in hemelsnaam over schrijven?

Heel eenvoudig: je creëert content die relevant is voor je bedrijf én je doelpubliek. Het is daarom ontzettend belangrijk je publiek te leren kennen. Ga na wat hen boeit en ontdek waar zij van wakker liggen. Bied je lezers bijvoorbeeld eens een unieke blik achter de schermen van je bedrijf. Of geef je mening over nieuwe ontwikkelingen binnen jouw bedrijfssector. Als blogger moet je dan ook up-to-date blijven over de nieuwste trends binnen je branche.
 
 
Is er recent iets gebeurd in het nieuws dat invloed heeft op de ontwikkeling van jouw bedrijf? Aarzel dan niet om erover te schrijven! Eén tip: als het nieuwsitem van het moment gaat over boer Sjarel die met zijn tractor in de gracht is gereden, koppel dit dan niet door middel van 1001 omwegen aan een blogpost over jouw bedrijf (tenzij je zaak gespecialiseerd is in takelwagens). Relevantie is alles!  
 
Dé tip voor een goede titel
 
Je hebt slechts 8 seconden om de aandacht van je publiek te trekken. Een goede titel die je lezer meteen op het puntje van zijn stoel laat zitten, is daarom een absolute must. Elke blogger zal echter beamen dat er niets zo moeilijk is als het verzinnen van een degelijke titel. Vaak bestaan blogtitels uit een vraag (“Hoe schrijf ik een goede blog?”) of maken ze gebruik van de tips-invalshoek (“5 tips voor een goede blog”). Zulke titels hebben in het verleden hun succes al bewezen, maar origineel kan je ze niet echt noemen. De belangrijkste goede raad die ik je kan geven is om te experimenteren. Probeer verschillende formats uit en ga na wat werkt voor jouw doelgroep.  
 
Keep it simple
 
Heel wat mensen lezen een blog tijdens hun koffiepauze, een tramrit, tussen twee meetings door… Een blog moet dan ook kort, leesbaar en makkelijk verteerbaar zijn. Maak je blog dus niet langer dan 400 à 1000 woorden. Vermijd ingewikkelde zinsconstructies en ellenlange paragrafen. Online lezers zijn vaak verschrikkelijk lui. Meestal skimmen ze eerst een artikel, voordat ze het helemaal gaan lezen. Maak het hen gemakkelijk en voeg tussenkopjes toe. Belangrijke woorden kun je vetgedrukt maken. Ook door opsommingen te gebruiken, houd je een artikel luchtig.
 
Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden
 
Heel wat mensen haken af bij het zien van een blog met enkel tekst. Online lezers hebben nood aan wat visuele stimulatie om gefocust te blijven tijdens het lezen van een artikel. Ons brein verwerkt visuele informatie immers veel sneller dan tekst. Een diagram, tabel of infographic kunnen je helpen om abstracte onderwerpen te verduidelijken. Wees ook niet bang om gebruik te maken van memes, die maken het geheel vaak wat luchtiger. Er zijn duizenden memes over allerlei onderwerpen te vinden op het net. Vind je echt geen meme die verband houdt met jouw onderwerp? Maak er dan gewoon zelf eentje. Een gezonde dosis humor houdt je lezer immers aan het lezen.
 
 
Schrijven is schrappen
 
Dat je een blogpost moet nalezen op taal- en spelfouten, hoef ik hier wellicht niet te vermelden. Wat ook buiten kijf staat is dat je ervoor moet zorgen dat je blog vlot leest. Herhalingen of stopwoorden die steeds terug komen, kan je meteen schrappen. Lees je blog ook eens hardop voor, zo hoor je meteen welke zinnen er goed lopen en welke niet. Je blog laten nalezen door een collega is dan weer de perfecte manier om te achterhalen of de flow en structuur wel goed in elkaar zitten. Een extra bonus zijn natuurlijk de laatste typfoutjes die er op die manier worden uitgehaald.
 
 
Ben je op zoek naar nog meer tips & tricks over het schrijven van goede blogs? Benieuwd hoe je jouw blog SEO-proof maakt? Of wil je ervoor zorgen dat jouw blog niet eentje van dertien in een dozijn wordt? Kijk dan zeker eens naar onze cursussen Blogger, Copywriter of SEO Specialist. Onze docenten nemen je maar al te graag mee op sleeptouw in de wereld van online teksten.


cpSkillsAndSkills


Комплексен курс - Счетоводство, aProfession

cpLiPracticalInfo

  • Certificaat
  • courseTypeH
  • 6-9 month.plural cpCourseTypeHomeDurationSuffix
  • cpAllroundCourse
  • €990

cContent

blogAvailable


relatedBlogs

Studeer om te slagen. 6 studietips van onze experts.

Maak de beste foto's met 'de regel van derden'

Intellectuele ontwikkeling is voordelig voor iedereen


previousLabel

Welk van deze 8 verkooptypes ben jij?

nextLabel

The road to success: het verhaal van student Ine

relatedCourses


Комплексен курс - Счетоводство

mostRead


De 3 belangrijkste verschillen tussen NHOC en MBO

10/01/2019

5 goede manieren die klanten waarderen

15/11/2018

Beginnen met een thuisstudie? Stel jezelf deze vijf slimme vragen!

02/11/2018

blogShare


fCompareCourses

fCompareMax3Courses

-
0