Instadichters veranderen het vak

11/03/2020 Robert de Bruijn

Is poëzie stoffig? Gedichten lezen moeilijk? Zeker niet! Poëzie anno 2020 is creatief, hip en voor iedereen. En door online ontwikkelingen zoals Instagram is het levendiger dan ooit.

Steen, papier, digitaal

De dichter. De pijnzende man op een muffe zolderkamer. Hij zit gebogen aan een kersenhouten bureau. Zijn vingers duwen bedachtzaam maar vlot op de zware toetsen van de typmachine. Rechts in zijn mondhoek brandt een sigaret. Als hij deze binnen enkele seconden niet aftikt, zal de as opnieuw verdwijnen in het hoogpolige tapijt. Hij zucht en trekt het papier hoofdschuddend uit de machine. Niet goed. Opnieuw.

Misschien dat jouw beeld van een doorsnee dichter hierbij in de buurt komt. Maar het staat in schril contrast met de dichters van deze eeuw. In dit digitale tijdperk van heeft de online dichter het podium betreden. De hippe, jonge dichter. Gemiddeld tussen de twintig en veertig jaar en in het bezit van een creatief Instagramaccount, wat dient als hun poëziebundel.

Op zich is dit geen vreemde trend. Kunstenaars maken al eeuwen gebruik van de middelen die voor handen zijn, om zijn boodschap te verkondigen. Voor de ontwikkeling van het schrift werd poëzie hoogstwaarschijnijk voorgedragen of gezongen. Daarna verschenen gedichten uitgehakt in steen. De dichter vindt  altijd wel een weg om zich te laten horen.

Regels worden aan de sneaker gelapt

Nu is daar dus de ‘instadichter’. Zijn het poëten? Of eerder schrijvers van versjes? Want waar een versje eindigt en poëzie begint blijft onderwerp van discussie. Oorspronlijke dichtregels worden aan sneakers gelapt en de instadichter doet en schrijft wat goed voelt. Meestal uit zich dit een een laagdrempelige vorm van poëzie. De gedichten zijn veelal kort, en passen daarmee in dit snelle tijdperk van snackable content.

Een deel van de instadichters maakt, om het ambachtelijke karakter te behouden, nog altijd gebruik van de typmachine. Vervolgens post zij een foto van het werk. Een ander deel schrijft digitaal en sommigen verwerken hun gedicht in een tekening of foto. Ook zijn er woordkunstenaars die hun teksten voordragen in een video. Het is 2020; alles kan en daar wordt gretig gebruik van gemaakt.

Wie denkt dat poëzie niet in dit tijdsbeeld past heeft het mis. De regels van het dichten worden gebroken, de middelen en vormen veranderen, maar poëzie blijft bestaan. Er zijn dichters op instagram met duizenden volgers en de hashtag #dichtersvaninstagram bevat al meer dan tachtigduizend posts. De poëzie lijkt weer te ontwaken. Het schudt de stoflaag van zich af en laat van zich horen. Door het online podium is het meer aanwezig dan ooit.

Begint je geest al te borrelen en kriebelen je vingers? Schrijf je in voor de thuisstudie Gedichten Schrijven.

Volg deze #dichtersvaninstagram

1. @ik_dichterbij

Een bericht gedeeld door SUSETTE (@ik_dichterbij) op

2. @steentjelevens

Een bericht gedeeld door Kathleen Stevens (@steentjelevens) op

3. @postvanduif

Een bericht gedeeld door #POSTVANDUIF (@postvanduif) op

4. @fijnschrijfster

Een bericht gedeeld door Sandra (@fijnschrijfster) op

5. @clignoteur

Een bericht gedeeld door Zoë Goossens ? (@clignoteur) op

• Inspiratie opdoen
  • Het omzetten van inspiratie naar een product
  • Een goed opgebouwd gedicht schrijven
  • Jouw gedichten publiceren

Gedichten Schrijven, aProfession

cpLiPracticalInfo

• Diploma
  • courseTypeH

cContent

• Waarom gedichten schrijven?
  • Wat is een gedicht?
  • Een gedicht analyseren
  • Wat is een dichter?
  • Poëzie leren
  • Een beetje geschiedenis
  • Waar vind ik inspiratie?
  • Associatief denken
  • Spelen met woorden
  • Poëzie voor kinderen
  • Visuële poëzie en graphic poem
  • Poëzie vertalen
  • Zo blijf je schrijven
  • Gedichten publiceren

blogAvailable

categories

Schrijven

previousLabel

8 tips om te studeren in de zomer!

nextLabel

Word lockdown-expert!

relatedCourses

Gedichten Schrijven

studyCategories

Schrijven

blogTags

mostRead

De 3 belangrijkste verschillen tussen NHOC en MBO

10/01/2019

5 goede manieren die klanten waarderen

15/11/2018

Beginnen met een thuisstudie? Stel jezelf deze vijf slimme vragen!

02/11/2018

blogShare